fbpx
Marije kijkt door het raam van de cabine van een blauwe vrachtwagen

In de Media: Hoe Werff talent mensen binnenhaalt

Afgelopen zomer heeft Marije een interview gehad met NBBU, de brancheorganisatie van professionele intermediairs op de arbeidsmarkt, waar Werff talent bij aangesloten is. Lees het volledige interview hieronder.

Hoe Werff talent mensen binnenhaalt: ‘Het is super gaaf om deze trajecten in te gaan’

Overal in de uitzendbranche heerst schaarste. En daarom grijpen er veel naar duurzame inzetbaarheid om mensen te behouden, dan wel aan te trekken. En ook alternatieve manieren om mensen binnen te halen winnen aan populariteit. Zo ook bij Werff talent van oprichter en eigenaar Marije van der Werff. “De dames die nu instromen hebben ook een niet lullen maar poetsen mentaliteit en dat is heerlijk werken.”

Werff talent is uitzender in flexibele arbeidsmarkt voor de logistieke sector. Hoe belangrijk is het om je doelgroep te begrijpen als je in een niche-sector werkt?

Als je het echt goed doet, dan ben je de doelgroep zelf. Althans dan word je als arbeidsbemiddelaar volledig geaccepteerd en ingezet voor kennis en kunde door en voor de sector. Voor ons geldt dat onze klanten enorm up-tempo werken. Het is een branche die dag en nacht en zelfs weekenden doorgaat. Dat maakt dat wij ook kort en bondig mee-communiceren. Dan zijn we onze klant tot dienst en worden wij optimaal ingezet om de mensen voor ze te behouden en te werven. Lekker snel schakelen, daar houden we van en zo leer je elkaar ook goed kennen.

De medewerkers zijn verschillend, vrachtwagenchauffeurs zijn vaak alleen onderweg en beleven van alles. Dat maakt dat ze een heleboel willen vertellen als je een luisterend oor biedt, en dat gaat dan lang niet altijd over werk. Wij nemen er de tijd voor want we weten hoe belangrijk dat voor ze is en dus ook voor ons. Waar de vrachtwagenchauffeur een open boek is, zijn de heftruckchauffeurs vaak weer wat introverter. En zo blijf je mooi schakelen tussen alle rollen in de logistiek.

Als er ‘s ochtends een medewerker bij ons koffie komt drinken, kan het goed zijn dat hij net uit de nacht komt. Dan heb je een ander gesprek. Als hij dan de deur uit stapt, zeg je in plaats van ‘een fijne dag’ juist ‘welterusten’.

Het begint te veranderen maar het is nog wel grotendeels een mannenwereld waarin wij werken. De dames die nu instromen hebben ook een niet lullen maar poetsen mentaliteit en dat is heerlijk werken. Je weet wat je eraan hebt.

Jullie zijn een jong bedrijf, maakt dat tegelijk ook dat jullie vol inzetten op duurzame inzetbaarheid?

Levensveranderende fases waarin we allemaal komen, zijn steeds meer onderdeel van het werkbare leven en komen op tafel bij HR en directie. Dat is een goede zaak. We zien steeds meer dat bijvoorbeeld het krijgen van een kind, het overlijden van een van je ouders, of een scheiding veel impact op werk kan hebben. Dan is een luisterend oor en ook een stukje begrip en veerkracht van je werkgever belangrijk. Wij zien dit en ondervinden dit ook zelf.

Begin dit jaar hebben wij al onze medewerkers een blanco notitieboekje gegeven. Daarin konden ze opschrijven wat ze willen gaan doen tussen nu en vijf jaar. Wij helpen ze met het verwezenlijken van hun doelen.

Duurzame inzetbaarheid

Kunt u een paar praktijkvoorbeelden noemen van duurzame inzetbaarheid?

Twee keer per jaar houden wij een DI-gesprek (duurzaam inzetbaarheidsgesprek, red.). Die gesprekken voeren wij door middel van het kaartspel Het Huis van Werkvermogen’. Dat kaartspel geeft de relatie weer tussen de individuele, organisatorische en sociale dimensies van werkvermogen. Wij leiden ook op met vouchers, werken met het Alles-in-1-traject van Doorzaam en we leiden bijvoorbeeld ook vrachtwagenchauffeurs op zodat ze helemaal voorbereid zijn op hun werk.

De schaarste is groot, ook in de transportsector. Wat zijn nieuwe of alternatieve manieren om mensen binnen te halen?

Wij bieden perspectief voor werk en inkomen in andere sectoren waar uitstroom is, onder andere in de agrarische sector. Wij zien dat er uitstroom is bij boeren en wij willen deze mensen laten zien dat er logistiek werk is waarbij ze dicht bij hun eigen oorspronkelijke leven kunnen blijven. Vaak hebben boeren al hun groot rijbewijs. Dat ze ervaring hebben met groot materieel op de weg is een feit. Dit is daarom een zeer interessante partij voor ons.

Wij adverteren in agrarische vakbladen, staan op beurzen en organiseren kennisbijeenkomsten en meet-and-greets voor deze doelgroep. Wij hebben een aantal ex-boeren aan het werk en die zijn erg dankbaar en tevreden en daarom zijn zij ook onze ambassadeurs.

Wat is een (recent) succesverhaal dat u is bijgebleven?

De Meet en Drive, een dag waarop mensen laagdrempelig een proefrit in een vrachtwagen konden maken. We hebben veel positieve reacties hierop gehad. De eerste mensen zijn al aan het werk en de eerste mensen zijn al met de opleiding begonnen met een opleidingsovereenkomst van Werff talent. Ze kunnen op deze manier kosteloos hun groot rijbewijs behalen met werk- en inkomensgarantie. Het is super gaaf om deze trajecten in te gaan.

Hoe ziet u de toekomst van Werff talent en de uitzendbranche in het algemeen?

In een hoog- en in een laagconjunctuur is het uitzendbureau van belang. Op dit moment zien we klanten die dicht tegen ons aan kruipen om ons meer dan ooit mee te nemen in hun klantvraag. Ze zien ons als verlengstuk omdat wij niets anders doen dan werven en hier naar eigen zeggen erg goed is zijn.

Natuurlijk kunnen we bij lange na niet alles vervullen, maar er komen nog steeds hele goede kandidaten bij ons over de drempel om samen met ons discreet te solliciteren en de arbeidsmarkt te verkennen. Wij zetten niet alleen een vacature uit maar wij zetten een gehele wervingscampagne op. Dat is nu belangrijk om mensen überhaupt te vinden. We hebben een fors marketingbudget en de klant en de kandidaat kan ons horen op de radio en online en offline zien.

Als het tij straks weer keert, wanneer dan ook, dan willen wij onze klanten voorzien van hun belangrijke flexibele schil en er zijn voor deze medewerkers met raad en daad.

Delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Meer berichten

Meet & Drive: 29 februari 2024

Meld je aan voor de Meet & Drive Donderdag 29 februari 2024 Kom een proefrit maken, ervaar rijden op een vrachtauto en maak kennis met

Dit delen:

Vind ik leuk:

Vind-ik-leuk Laden...
×

 

Hi!

Klik hieronder verder om een appje naar Sonja te sturen.

×